Toneelstukken Gie Beullens

Homejacking (2H/4D)

In een ouderlingentehuis zitten de oudjes te zagen over hoe de wereld veranderd. De eigenzinnige directeur beslist om de reeds strenge maatregelen nog op te trekken en dat beroert de situatie nog meer. Ook het verplegend personeel heeft weinig begrip voor de besparingen die ook steeds zorgen voor meer werk. Als de zoon van één van de ouderlingen langskomt, besluit hij om met een list de directeur op andere gedachten te brengen. De poppen beginnen te dansen als de koning besluit om een bezoek te brengen aan het home. Maar dat loopt anders af dan verwacht en het lijkt of de directeur het zal uitwerken op de ouderlingen. Maar dan komt er hulp uit onverwachte hoek.
Een recht-toe-recht-aan komedie over ouder worden en zijn, over de onmacht van de ouderling en de macht van het geld in de zorg. Snedige dialogen en grappige situaties voor een gedeeltelijk ouder acteurskorps.

Kraaknet Vetrokken (2H/4D)

Twee meisjes kraken een pand dat er verlaten bijligt. Het is duidelijk dat de bewoners de woning achtergelaten hebben en het is dus onwaarschijnlijk dat ze er ongestoord zullen kunnen blijven. Ze zoeken naar indicaties om erachter te komen, waar de bewoners zijn tot de buurvrouw, die hen aanziet voor nieuwe huurders, hen vertelt dat de vorige eigenares op een dag verdwenen was. Waar is ze, waar is ze naartoe, is er iets ergs gebeurd. In een spannende zoektocht naar de waarheid komen ze bovendien in contact met de ex-man, die hun verteld of de woelige jaren met zijn vrouw, toen de dochter hen achterliet met haar nieuwe vriend.
Een stuk over liefde en empathie, over loslaten en vasthouden, over thuiskomen en vertrekken. Een verhaal dat het mysterie van het leven misschien kan kraken.

Het Sexperiment (3H/4D)

3 koppels : de knappe, maar dominante Sean en zijn avontuurlijke vrouw Nele, de seksverslaafde Ellen en haar grappige echtgenoot Carl, de modale Tom en zijn volgzame vrouw Sofie, gaan samen met de vrijgevochten weduwe Imke op weekend, zoals ze elk jaar deden, zelfs toen Imke’s man nog leefde. Het is steeds een grappige bedoening waar drank en pikante moppen de boel opvoeren. Maar het is duidelijk dat deze koppels stilaan de sleur ondervinden die jaren huwelijk met zich meebrengen. Zowel de mannen als vrouwen bespreken hun libido-problemen met elkaar en na wat plagerij besluiten ze om de koppels maar eens door elkaar te gooien. Omdat iedereen wel het triootje wil of de mooiste van de andere sekse in het bed wil, moet het lot beslissen. Maar van delen komt kwelen en zal iemand nog iets prettigs overhouden aan dit experiment.
Het is een spiegel van hoe mensen minder passie ervaren in een huwelijk en waar seksualiteit druk zet op relaties. Zeer actueel met Weinstein en #metoo in ons geheugen.
Decor: een chalet in de ardennen. Personages: acteurs van 30 tot 65 jaar.

Als de moord het hoogst is (4D/4H, kan ook 5D/3H)

Een komische thriller zonder pretentie. In een spannend verhaal wordt een familie geschetst die niet zo goed met elkaar kunnen, maar moeten leven. Enerzijds is er de oudste broer met zijn domme zeurende vrouw en de intelligente dochter. Anderzijds de tweede broer en zijn ‘femme fatale’ Tess, die door haar afkomst en het bezit van het geld de plak zwaait over haar man en haar schoonbroer, en dan is er ook nog de succesvolle jongere zus. Allen zijn ze door de erfenis verplicht om in het ouderlijk huis samen te wonen. Toch lijkt er geen harmonie te zijn en wil de ene de andere liever om zeep helpen. Als dan de zus wordt vermoord komt een niet al te snuggere inspecteur de zaak oplossen. Een toeschouwer uit de zaal vindt echter dat hij het niet goed genoeg doet en komt hem helpen. Hij blijkt een rechercheur bij de politie te zijn. Natuurlijk is het slot alles verklarend, maar ik wil de spanning voor u niet verpesten door het hier te vertellen.
Een origineel verhaal dat vooral komisch, boeiend en spannend is. Voor alle gezelschappen, die vooral het amusement van het publiek beogen.

Cafépraat (2H/4D)

Een stuk om in een theatercafé of op locatie te spelen, maar ook mogelijk in een grote zaal. In 3 toneelstijlen (tragikomedie, komische thriller en klucht) worden 3 verhalen verteld, waarin spraakverwarring het belangrijkste element is. De toeschouwer zit mee aan de cafétafel en hoort hoe een dochter een belangrijke mededeling heeft voor haar vader, twee vriendinnen elkaar uit de nood helpen en een huurmoordenaar aan een uitlegt wat er mis liep met de moord op haar man. Dit alles met een rode draad, die leidt naar een verrassende ontknoping. Leuke grappen en een speciaal concept. Iets voor de groepen die eens iets anders willen.
Succesvol gespeeld door Theater Magie op 22, 23 en 24 september 2017.

Hotel Mama Sluit (2H/7D)

Als moeder merkt dat ze alles alleen moet doen is ze niet gelukkig. De twee dochters (Elise en Noor) maken steeds ruzie en de schoondochter heeft het niet onder de markt met hun zoon. Zelfs de vader is niet van de actiefste. Bij haar wekelijkse sauna-uitstap met de vriendinnen wordt ze aangeraden om het huis achter te laten en even op rust te komen. Natuurlijk wordt het een boeltje en zeker als Kim, de vriendin van Elise, door een verwarring vader Bert inlicht over een man, die in het spel zou zijn. Bij nader onderzoek blijkt het Tom te zijn, de aannemer die wat werk bij hem moet komen doen. Als Anita, de vriendin van moeder Veerle, ook probeert om Bert voor zich te winnen is alles aanwezig om alle problemen nog wat te vergroten. Gelukkig komt alles wel weer goed en is uiteindelijk hotel Mama weer open. Een klassieke klucht, met veel variante grappen.

De klucht van de drie minnaars (3H/1D)

Een echt klassiek wagenspel, bewerkt naar een moderne tekst. De originele inhoud en situatie van dit middeleeuws spel is behouden. Een expliciet bewijs dat oude stukken op een zeer mooie wijze kunnen worden geactualiseerd.
Korte inhoud: Een vrouw heeft drie minnaars, die ‘s avonds aan haar deur komen kloppen. De koster, de pastoor en de jonkman zouden allemaal graag in haar bed willen belanden. Zij stuurt ze één voor één naar het kerkhof in een andere outfit, zodat ze elkaar zullen doen schrikken. De koster moet er een lijkkist naartoe dragen en erin gaan liggen, de pastoor moet met een wit laken en een zak noten schuddend op de lijkkist gaan staan, waardoor de koster zal denken dat de lijken op zijn kist komen spoken. De jonkman, moet als duivel verkleed een ketting achter zich aan slepen, zodat de koster en de pastoor denken dat de duivel ze zal komen halen. Uiteindelijk vluchten ze allemaal van het kerkhof en lacht de vrouw de lichtzinnige mannen uit.

Een pluim in je graf  (4D/4H, kan ook 5D/3H)

Een komische thriller (toch moeilijk vindbaar) met een zeer eigenaardige locatie, zeer eigenaardige personages. Een uitdaging voor acteurs, één van de weinige stukken met interactie en waar het publiek het slot van het stuk bepaald, mogelijkheid om een paar mannenrollen om te wisselen.
Korte inhoud: In de gay-bar van Madame Grace, waar Trudy serveert, zijn Jacky en Diana, de vedetten in de Travestietenshow. Laurent en Roona zijn de vaste klanten. Er zit ook nog een dame, die daar duidelijk niet thuishoort. Als Madame Grace wordt vermoord blijkt deze geheimzinnige dame een politie-inspecteur te zijn. Ze haalt haar assistent Jean-Claude erbij en zal de zaak oplossen. Waar deze komische thriller afwijkt van anderen is dat het publiek als getuige wordt aangesproken en uiteindelijk zal beslissen welke van de drie mogelijke einden zal gespeeld worden. Het is ook een uitdaging voor de spelers om te zorgen dat hun personage als schuldige wordt gekozen.

Vergeet het Atomium (2h/4d)

(Dit stuk is ook in het Engels vertaald onder de titel ‘Forget Big Ben’ – te bestellen via gie.beullens@gmail.com). – Goede hilarische komedie voor veel jonge mensen. 1 moederfiguur (20 jaar ouder dan hoofdacteur). Hilarisch.
Korte inhoud: Robin ontwaakt in een vreemd bed. Kelly, de eigenares van het appartement, dient hem te vertellen wat er de vorige avond is gebeurd, want hij herinnert er zich niets van. Hij valt echter van de ene verbazing in de andere, als telkens weer blijkt dat alles wat hij heeft gedaan steeds onwaarschijnlijker wordt. Als dan nog eens blijkt dat hij ook is vergeten dat hij die dag met Gloria zal trouwen, roept hij de hulp in van zijn vriend Serge. Maar ook de media hebben aandacht voor zijn strapatsen en als dan ook nog zijn moeder en zijn toekomstige bruid hem hebben kunnen lokaliseren, dan is het hek helemaal van de dam. Er volgt een zeer verrassende plot met een happy end.

Wie speelt de weduwe (9H/3D)

Commedia del Arte gecombineerd met de gewone spelstijl. Een stuk in een stuk. Decor kan zeer eenvoudig zijn. Veel mannen, veel acteurs.
Korte inhoud: Het stuk ‘Wie trouwt de weduwe’ van Goldoni is met een parallelspel naar deze tijd overgezet, want weduwen zijn heden ten dage niet zonder inkomen, zoals in de middeleeuwen. Toch zijn er om verschillende redenen -zeker indien het om een mooie vrouw gaat- veel gegadigden om haar het hof te maken. Terwijl wij de repetitie van het stuk van Goldoni meemaken, zien we (net als in dat stuk) hoe elk van de mannelijke acteurs, de hoofdactrice, die juist gebroken heeft met haar man (bovendien de regisseur van het stuk), probeert te overtuigen om hem te kiezen als haar nieuwe minnaar. Een goede mix van klassiek en modern theater.

De laatste uren van de missionaris (7-12H/5-6D)

Historisch drama. Dit toneelstuk is gebaseerd op het dagboek van broeder Bernardus, tijdens het Beleg van Buta, een Congolees dorpje, waar de broeders van Sint-Gabriël werden vermoord. (Het stuk werd geschreven voor een huldiging van de missionarissen die dit hebben meegemaakt en werd als zeer realistisch gezien door de overlevenden van deze gebeurtenissen). Zeer eenvoudig decor. Een zeer grote bezetting, maar dubbelrollen mogelijk.
Korte inhoud: Het verhaal geeft een kijk op het leven van deze missionarissen tijdens de Congolese onafhankelijkheidsoorlog. De schrik, het vertrouwen, de kameraadschap van de congregatie en de moed en lafheid van alle betrokkenen in dit drama. Alle broeders vertellen een deel van het verhaal, dat zich daar heeft afgespeeld, afgewisseld met gespeelde scènes. We zien hoe de missionarissen eerst met veel respect worden behandeld, maar die later, als ze denken uit de problemen te zijn, op een wrede manier weer met de republikeinen worden geconfronteerd. Als de rust is weergekeerd, veranderd echter de legertop en worden ze alsnog opgesloten. Als de Belgische regering niet wil zwichten voor de eisen van deze kidnappers en de para’s oprukken naar deze regio worden de missionarissen alsnog vermoord. Het stuk begint met dit drama, gezien vanuit de cel van de missiezusters.